Lämpimästi tervetuloa mukaan kirjallisuuskaupunki-työhön!

Toukokuussa kiitimme pitkäakaista kirjastonjohtajaamme Taina Hyvöstä hänen ansiokkaasta urastaan Kuhmon kirjasto- ja kulttuurityön hyväksi – ja toivotimme tervetulleeksi uuden kirjasto- ja kulttuuripäällikkömme Hanne Heikkisen.

Yhteistyötä on tehty pitkin vuotta, mutta nyt meillä on ilo esitellä hänet virallisesti. Tervetuloa, ja kiitos Hanne Heikkiselle mukaan kirjallisuuskaupunki-työhön lähtemisestä!

1. Kertoisitko hieman itsestäsi?

Olen Hanne Heikkinen, Kuhmon kirjasto- ja kulttuuripäällikkö. Olen kotoisin Kuhmosta, ja opiskelin Oulun yliopistossa kirjallisuutta, sekä informaatiotutkimuksen pitkät sivuaineopinnot. Voisi sanoa, että valinta syntyi rakkaudesta aiheeseen – olen ollut aina kiinnostunut kirjoista.

Valmistumisen jälkeen työskentelin Kajaanissa kirjastonhoitajana. Ennen pitkää perheestä alkoi tuntua, että haluaisimme palata Kuhmon. Tämän paikan aukeaminen oli tilaisuus, johon piti tarttua.

Näen, että kirjallisuus ja kulttuuri vaikuttavat arkeen vahvasti, ja tuovat ihmisille monenlaista hyvinvointia. Haluan edistää sitä varsinkin tällä omalla kotipaikkakunnalla.

2. Mikä tekee Kuhmosta kirjallisuuskaupungin?

Se on varmasti Kalevalan perinne, joka näkyy meillä monella tavalla. Esimerkiksi Juminkeon, Kalevalan alueen ja tarinaperinteen kautta. Kalevala ja luonto yhdistyvät Kuhmossa ihanasti.

Tämän kokoiseksi kaupungiksi meillä on myös todella aktiivinen kirjaston käyttäjäkunta, ja Kuhmossa asuu väkilukuun verrattuna paljon kirjailijoita. Kirjallisuustapahtumiakin meillä on jo ollut, ja niitä ollaan kehittämässä edelleen. Tulossa on paljon kiinnostavia juttuja.

Sanoisin, että rakkaus kirjallisuuteen näkyy Kuhmossa selvästi.

3. Mikä on kiehtovinta kirjallisuuskaupunki-työssä?

Varmaankin se kansainvälisyys ja meidän pienelle kaupungillemme tästä tulevat mahdollisuudet. Toiminta antaa asukkaille, erityisesti lapsile ja nuorille, uusia mahdollisuuksia kokea kirjallisuutta ja kulttuuria. On myös hienoa saada yhteys verkoston ihmisiin, ja päästä mukaan kulttuurivaihtoa tekemään. Vaikuttaa siltä, että verkostolla on myös monia pieniä, kivoja projekteja – aina ei tarvitse olla suurta ja mahtipontista ollakseen vaikuttavaa.

4. Jakaisitko lopuksi kirjavinkin – ja jonkin kuhmolaisen kirjallisuuselämmyksen, joka kaikkien pitäisi kokea kerran?

Kirjoista vinkkaan Marko Raassinan Kalevala- ja Viena -aiheisia sarjakuvia. Ne ovat hauska tulkinta Kalevalasta, ja helposti lähestyttäviä monen ikäisille.

Elämyksistä tulee ensimmäisinä runolaulua, jota Kuhmossa voi kuulla silloin tällöin livenä tapahtumissa. Suosittelen toki lämpimästi vierailua meidän arkkitehtuuriltaan hienoon ja upeassa koskimaisemassa sijaitsevassa kirjastossamme.